ASIAKAS

KOPAR OY

Kopar on kasvava ja kansainvälistyvä suomalainen konepajayritys, joka hallitsee erinomaisesti erilaisten prosessilaitteiden suunnittelun ja valmistuksen. Koparin materiaalinkäsittelylaitteita sekä raakaveden suodatuslaitteita on toimitettu prosessilaitoksille ympäri maailmaa.

Aloitimme yhteistyön Roiman (silloisen Modultekin) kanssa 2007 ja hankimme Aton-tuotetiedonhallintajärjestelmän Parkanoon. Todella intensiivinen yhteistyö alkoi 2010, kun aloimme laajentaa Atonia Pohjanmaalla toimiviin tytäryrityksiimme. Roimalla on ollut suuri rooli muutoksessamme pienestä yrityksestä isoksi yritykseksi, he ovat olleet vahvasti auttamassa meitä tässä prosessissa”, kertoo Kopar-konsernin laatu- ja kehityspäällikkö Samuli Saarela.

Sopimusvalmistuksesta omiin tuotteisiin

Samuli Saarelan kuva

Samuli Saarela

Vuonna 2007 Kopar teki tärkeän strategisen päätöksen ja päätti siirtyä sopimusvalmistajasta yhä enemmän omien tuotteiden tekijäksi. ”Olimme aivan liikaa yhden jalan varassa. Metso oli tuolloin ylivoimaisesti tärkein sopimusvalmistusasiakkaamme. Kun Metson tilaukset kasvoivat mukavasti, siitä seurasi, että liikevaihdostamme peräti 75 prosenttia tuli yhdeltä
asiakkaalta ja vain 25 prosenttia omien tuotteidemme myynnistä. Päätimme pyöräyttää lukemat toisin päin – hitaasti ja hallitusti”, Samuli Saarela kertoo.

Samalla päätimme kasvaa pienestä yrityksestä isoksi. Tähän asti muutos on tarkoittanut ennen kaikkea sitä, että olemme muuttaneet tapamme toimia lähemmäksi suurten yritysten toimintatapoja. Nyt olemme paljon paremmassa tilanteessa; tukijalkoja on monia ja oman tuotannon osuus on kasvanut reilusti. Samalla olemme yhä lähempänä toista tavoitettamme – muuttua laitetoimittajasta prosessitoimittajaksi. Olemme kaikin puolin valmiimpia vastaamaan kasvavaan kysyntään”, Saarela sanoo. ”Prosessi on ollut pitkä ja se jatkuu edelleen. Päätös kasvaa projektipuolella on tarkoittanut isoja ja pitkäkestoisia kehityshankkeita, jotka ovat liittyneet muun muassa laatuun, resursseihin, koulutukseen it-puolen uusiin työkaluihin.”

Tavoitteena kasvu

Juuri tässä ”pienestä yrityksestä suureksi yritykseksi” -muutoksessa ja kasvuun valmistautumisessa Roiman rooli on ollut merkittävä. ”Roiman osaaminen nimikepuolella ja nimikkeiden elinkaaren hallinnassa on huippuluokkaa. He tuntevat suunnittelun ja nimenomaan tuotesuunnittelun maailman ja osaavat auttaa nimikkeiden kanssa pelaamisessa. Heidän työkalunsa ja tuotteensa tukevat tätä erinomaisesti. Toisin sanoen: Roima pystyy konsultoimaan tuotteistamisessa ja nimikkeellistämisessä ja tarjoamaan siinä sivussa toimivan ohjelman, jolla nuo toimet voidaan käytännössä toteuttaa.

Roiman konsultointi sisältää monia hyviä toimintatapoja ja -malleja. Myös raakoihin nimikeharmonisointeihin heillä on hyvät käytännöt. Eli arvokasta apua, kun olemme harmonisoineet eri yhtiöidemme nimikekantoja saadaksemme yhteisen kielen koko konserniin”, Saarela selvittää.

Atonin tärkeyttä Koparille kuvaa osuvasti Samuli Saarelan kesken haastattelua tokaisema kommentti: ”Systeemimme on rakennettu niin, että Aton on jumala tässä koko touhussa!” ”Yhteistyömme Roiman kanssa jatkuu varmasti – ja pitkään. Olemme valinneet kumppanimme huolella, koska tässä on kysymys strategisesti erittäin tärkeästä asiasta. Koko meidän ekosysteemimme on tasan tarkkaan yhtä hyvä kuin meidän Atonimme. Jos Aton on pielessä, kaikki muukin on pielessä.”

Miltä näyttää Kopar-konsernin tulevaisuus?

Perusta työn tekemiseen alkaa olla kunnossa ja pääsemme toden teolla keskittymään itse tekemiseen. Kasvutavoitteet ovat kovat. Olemme panostaneet vahvasti myyntiin, erityisesti Venäjälle ja Intiaan – ja laajemminkin Aasiaan. Toki meillä on paljon myös muita kuvioita esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa, mutta kaikkein kovimmat odotukset kohdistuvat itään. Euroopan markkinoilla olemme jo nyt aika hyvin mukana”, Samuli Saarela sanoo.